Ny hjemmeside: Ting du skal overveje

Hjemmesiden får ny rolle

Du kan ikke undgå at skulle have en hjemmeside, hvis du er et firma, selvom de sociale medier buldrer frem. Men hvor det før var fint nok at have et visitkort eller en brochureside, så er hjemmesidens rolle blevet ændret. Det er fint nok med en adresse og lidt produktinformation. Men nu handler det mere om at kunne servicere kunderne. Hjemmesiden er blevet en aktiv del af din forretning og ikke kun en del af din markedføring.

Facebook og de andre sociale medier, har specielle sidetyper, hvor firmaer og organisationer kan oprette specielle profil-fri udgaver af siderne. Disse sider har kampagnemuligheder og meget andet, der overtager mere og mere markedsføringen og brandingen for firmaer. Her er det den direkte dialog med kunderne, der kan styrke det ærlige og åbne firma. Hjemmesidens opgave er at levere mere af den type information, der skal søges efter. Information som er meget specifik og uddybende for et givet emne eller produkt.

Det er ikke kun kunder, der kan have fat i din hjemmeside. Medarbejdere ude i marken, kan bruge hjemmesiden som et værktøj til indrapporteringer eller prisneregninger. Hvis du tænker efter, er der garanteret mange eksempler på funktioner i din virksomhed, du digitalisere, som det hedder.

Hvis dine kunder er erhvervskunder, så lad dem betjene sig selv på nettet til fordel for både dig og dem selv. Dine medarbejdere kan så fokusere på kunder, der behøver en ekstra indsats og bruge energien på de helt nye kunder.

Hvad er meningen?

Det første du skal overveje er, hvad din hjemmeside skal bruges til. Skal den støtte din forretning eller være en direkte del af den?

Hvem henvender den sig til? Forbrugere, erhvervskunder, medarbejdere, medlemmer eller opinionen?

Det lyder banalt men, hele designet og opbygningen omkring funktionalitet kræver en god gennemtænkning af disse punkter. Du kan sagtens bare bygge løs og udvikle hen ad vejen. Men hvis du har en ide om de kommende udviklingstrin, så er det muligt, at få indbygget den nødvendige fleksibilitet i løsningen fra starten. Derved undgår du det store re-design senere.

Hvad kan du tilbyde kunderne/brugerne?

Der er et spænd mellem visitkort-siden og den helt store e-handelsløsning, der stadig kan give værdi til dine besøgende og hjælpe dem til at blive kunder.

  • Kan du aflaste nogle medarbejdere ved at lade nogle kunderne selv regne dimensioner og priser ud på dine produkter?
  • Kan du rådgive i tekst eller interaktive skemaer, eller spil?
  • Kan du støtte efter køb af dine produkter med opskrifter, betjeningsvideoer, tips, kurser osv. og skabe loyalitet?
  • Kan du åbne for at kunderne bidrager med erfaringer, tips, ideer osv. og skabe et fællesskab om dine produkter?

Giv det nogle alvorlige tanker tidligt i din afklaring.

Se flere ideer i Gør kunderne aktive.

Hvad er dit budget og din arbejdsindsats?

Der er to slags ressourcer, der skal bruges meget af ved online markedsføring: Penge og arbejde. Det er igen næsten for banalt at nævne, men det er her, det ofte går galt for de mindre virksomheder.

Det er meget vigtigt at online tilstedeværelse følges op konstant - og at der udvikles nyt indhold. Dertil kommer behov for optimeringer i forhold til søgemaskiner, annoncer og brugernes reaktioner og adfærd.

Derfor må du kraftigt overveje, hvor meget og hvordan ikke alene opstarten kan håndteres i din organisation, men også den konstante daglige vedligeholdelse. Hvis det ikke lige er hovedkompetencen, så kan du få behov for freelance hjælp. I det hele taget er det godt at have nogen at spare med og få support fra. Så husk at sætte penge og tid af til vedligeholdelse.

Har du et spørgsmål eller en kommentar til dette emne?

Udfyld formularen herunder. Du får personligt svar og forbliver anonym.

Tekst: Ole Klintebæk
Foto: www.klintesphoto.dk