Hvad koster en hjemmeside?

Dette er ikke en prisliste

Hvad skal du budgettere med for en nye hjemmeside? Svaret er naturligvis 'Det kommer an på…'. Kan du få en side til kr. 0? Sagtens. Kan du få en til kr. 250.000? Så gerne!

I virkeligheden er det ikke startomkostningerne til hjemmesiden, der er de vigtige. Det hele er spildt, hvis du ikke afsætter tid og/eller penge til driften, så webstedet bliver ikke et aktiv for din forretning.

Det er svært at finde konkrete priser på nettet, og der findes ikke branche-aftalte priser (det er forbudt). Men nu har jeg været en del omkring, og har en fornemmelse for prissætningen. Generelt betaler du mere for en hjemmeside, jo større du er. Det er ikke nødvendigvis fordi leverandøren profitmaksimere, men det skyldes en (overvurderet) tro på, at jo mere man betaler, jo bedre produkt får man. Og så er der effekten med at de store leger med de store. Måske lyder de store budgetter også bedre, når betyrelsen eller gutterne på golfbanen skal imponeres.

Store bureauer tager også mere end mindre webbureauer og enkeltmands webeksperter af mere rationelle årsager. De store ofte internationale firmaer tiltrækker naturligvis den dyreste arbejdskraft. Ud over disse folk, er der en masse service- og stabspersonale og ledere og andet ikke direkte produktivt personale, der også skal have bid af kagen.

De tre hovedarbejdsopgaver

Der er tre arbejdsområder, kompetencer eller roller, der spiller ind på selv den simpleste hjemmeside løsning.

Designeren er den rolle, der giver webstedet sit grafiske udtryk. Et basis design kan efterlignes eller downloades fra nettet. Men tager man sin markedsføring alvorligt, så vil man ofte have en grafisk begavelse ind og skræddersy en løsning.

Udvikleren er den, der får mekanikken til at spille efter designeres påbud og opfinder nye dimser, når der er behov for dette.

Webmasteren er den ofte glemte rolle, der søger for at der kommer tekst og billeder på hjemmesiden og at den i det hele taget holdes i luften til dagligt og scorer pænt i Google og at kunderne er glade.

Har man en større organisation, så er der også roller som SEO (den der optimere for søgemaskiner), webmetric nørden (studerer hvordan brugernes adfærd er i forhold til det ønskede), UX-folk (vurderer om brugern kan finde ud af det), informationsarkitekter (prøver at danne lidt struktur, så UX, SEO og webmetrics folkene ikke går agurk), webredaktører (leverer indhold til webmasteren) og grafikere/fotografer (hvis der er meget katalog materiale).

Disse sidste opgaver bliver nogen gange varetaget af de tre første roller også - eller slet ikke.

En hjemmeside for 0 kroner

Jo, det er faktisk muligt. Det ene metode er at finde et sted som FreeWebsite, hvor det koster nul (0) kroner. Det er måske mest til hobby,  foreninger og den salgs. Men du får ret meget for pengene og kan tilkøbe forskellig service, hvis behovet skulle opstå.

Den anden gratis metode, er at tilbyde udvikleren/designeren andele i dit selskab. Det er klart bedst til start ups. Studerende og folk med fast dag-job, kan se en fordel i at yde lidt til et projekt, der en dag måske kan sælges for millioner til Google, FaceBook eller noget i den retning.

For god ordens skyld, må jeg nævne, at jeg ikke længere deltager i den slags. Mit lokale supermarked giver ikke en tilsvarende kreditservice.

En hjemmeside for 5.000 - 7.000 kroner

En hjemmeside i et Joomla! CMS eller WordPress kan fås i denne prisgruppe. Beløbet vil typisk variere efter omfanget af monteringen af funktionalitet gennem plugins og instruktion i brugen af løsningen.

For pengene vil man få installeret og opsat selve content management systemet (CMS) og indlagt en design-template med et færdigkøbt eller downloadet layout. Der vil blive oprettet brugere, menuer og nogle få sider at starte på, Udvalgt funktionalitet i form af plugins til CMSet bliver installeret og sat op.

Du kommer rigtigt godt i gang med en sådan løsning, men må selv levere det meste indhold.

En hjemmeside for 15.000 - 20.000 kroner

Med den pris kommer der dit helt eget design på skræddersyet af en grafisk designer. Du vil måske også have noget funktionalitet, der virker særligt for dig eller ikke rigtig opfyldes af de færdige plugins.

Der kan også være tale om, at du vil have store mængder data lagt ind, og skal bruge hjælp til dette.

En hjemmeside for 18.000 - 30.000 kroner

I det område har du måske særlige behov, der ikke kan løses i et CMS. Du har brug for nyudvikling af funktionalitet.

Ofte går vi fra egentlige hjemmesider til web-applikationer, det vil sige hjemmesider som dating sites, booking, vagtplanlægning, særlige søgefunktioner osv.

En hjemmeside for over 30.000 kroner

Ring til et stort bureau. Nej, alvorlig talt, så vil den første hjemmeside sjældent koste meget mere. Men du skal være klar på, at der skal smides betydelige beløb ind i driften og evindelige ombygninger og opdateringer.

Hvad så når hjemmesiden er i luften?

Hidtil har hjemmesiders mode foreskrevet en udskiftning eller løft hvert tredje år. Jeg er ikke sikker på den holder længere. Det er nok snarere årligt - ud over de løbende justeringer i forhold til erfaringer, kampagner og, hvad der rører sig i samfundet.

Når du er i drift, er det vigtigt du udfylder som minimum Webmasterrollen. Det behøver ikke være dig eller en ansat på fuld tid. Du har mulighed for at uddelegere rollen helt eller delvist.

Jeg tilbyder både en supportordning, hvor jeg laver forefalden web-arbejde for dig efter aftale og en Webmaster til Leje ordning, hvor jeg overvåger driften og byder ind med opgaver, der skal løses.

 

Har du et spørgsmål eller en kommentar til dette emne?

Udfyld formularen herunder. Du får personligt svar og forbliver anonym.

 

Tekst: Ole Klintebæk
Foto: www.klintesphoto.dk