Hvad er en mobilvenlig hjemmeside?

Smartphones skal tages alvorligt

Mobiltelefoner er blevet større, men de er stadig udstyret med en forholdsvis lille skærm i forhold til tablets, bærbare og desktop computeres skærme. Det stiller krav til overskueligheden og informationstætheden. Telefonerne betjenes med fingre, der er langt bredere og mere unøjagtige end en musepil. Det kræver store knapper og tydeligt adskilte links.

Du er også nød til at tænke på, hvornår og hvordan telefonerne bruges. Mange unge har ikke andet end telefonen, men mange har også en tablet og adgang til en PC på deres arbejde. I de tilfælde vil telefonen mere bruges til her-og-nu opslag eller kommunikation end til langvarig surfing på nettet. Ofte vil brugeren være undervejs og ikke hjemme i lænestolen. Det stiller krav til overskuelighed og nem betjening.

Kan mobilvenlighed måles?

En måde at teste om dine hjemmesider passer til dit publikum på er at – ja, teste det på dem. Brugervenlighedstest kan laves i forskellige prisklasser. Det er dog firmaer med de store budgetter, der har mulighed for det i praksis.

En fattigmandsudgave er kommet på banen i form af Googles mobilvenlighedstest.

Kravene fra Google til mobilvenlighed

Googles syn på mobilvenlighed er (Se Mobilvenlighed - Et krav fra Google):

  • Der må ikke kræves software, der ikke er almindeligt på mobiler (dvs. Flash)
  • Tekst skal kunne læses uden brug af zooming
  • Indholdet skal kunne ses uden at zoome ind
  • Det skal ikke være nødvendigt at scrolle horisontalt
  • Links (knapper, og menuemner) skal være adskilte, så de let kan rammes med fingeren.
  • Siden skal komme frem meget hurtigt, hvilket er et stort krav til mobil-forbindelser i forhold til fastnet.

Bemærk pop-ups er blevet en dårlig ide. Udover at genere brugerne med uventet/uønsket ’information’, så er de konstrueret til at fylde hele skærmen og kan dermed låse mobilbrugere ude fra dit indhold.

 

Ikke mobilvenligt
Siden skal kunne læses uden at skubbe indholdet sidelæns og uden at skulle zoome for at læse eller betjene menuen.

Tidligere låste webmastere kodefiler som scripts, CSS m.v., så Google ikke brugte tid på at læse disse under en indeksering. De må ikke længere være låste, da Google skal bruge dem til at test sidens udseende med. Jep, Google kan faktisk ’se’ din sides design og er ikke længere en ’dum tekstlæser’.

At opfylde disse krav er ultimative i forhold til at kunne få en god placering i Googles søgemaskine og er derfor blevet en del af almindelig SEO.

Lokal søgning og opslag er vigtigt

Men som nævnt er der flere hensyn at tage end blot disse fysiske krav. Mobil telefonen bliver brugt meget til at finde vej med eller finde bestemte forretninger, restauranter og butikker med.

Alle de store søgemaskiner gør meget ud af at kunne vise lokale søgeresultater på mobiler. Sektionerne med lokale søgeresultater anbringes ofte over de organiske resultater. Det er altså vigtigt for dig og for dine kunder vel også, at du kommer med i disse lister. Google tilbyder Google Business til at sikre dig, du kommer med i alle deres søgeprodukter på en måde, du har kontrol over.

 lokalsøgning
En søgning på ’blomsterbutik’ gav dette resultat, hvor de lokale butikker i Aarhus vises på en meget fremtrædende plads. På PC’en (ikke vist) kom en butik fra Thy og en fra Sjælland med i toppen. Bemærk også at de højt placerede organiske resultater er mærker med ordet ’mobilvenlig’ af Google.

Tre typer mobile sider

Der er faktisk mindst fire måder at vise mobilt indhold på. Du kan få bygget en mobil app, der enten har alle data i sig eller slår dine data op på nettet. Det kan kun give mobilvenlige sider per definition. Appen skal dog markedsføres overfor dine kunder og dermed slipper du ikke helt fra at skulle kunne ses velplaceret i Google.

Her ser vi på de tre mulige måder at vise egentlige hjemmesider på i en browser.

  • Responsive Web Design: Med denne teknik vises den selvsamme hjemmeside i alle browsere. Dens konkrete layout indstiller sig dog efter skærmstørrelsen. Det er kun en enkelt webadresse for alle sider.
  • Parallel Mobile: I dette koncept arbejder man med to versioner af indholdet med hver deres webadresse. Mobiler, der rammer hjemmeside.dk omdirigeres automatisk til for eksempel m.hjemmeside.dk eller www.hjemmeside.mobil, der er tilpasset mobilbrugeres behov.
  • Dynamic Serving: Med denne teknik bruges samme webadresse for alle, men serveren sender forskelligt indhold afhængigt af apparatet, der browser.

Ingen af disse er ideelle og har hver deres svagheder og fordele. Responsive sider er lette at vedligeholde og udbygge. Layoutet ligger i en template, der automatisk sørger for, at det hele passer og der findes kun en version af indholdet. Da opsætningen kun afhænger skærmstørrelsen, skal der ikke justeres hver gang et nyt apparat kommer på markedet.

Parallel Mobile kan give løsninger, der ligger tættere på en app-oplevelse. Hvis det ikke er din målsætning at lave en sådan skræddersyet løsning og følge den 100%, så er denne løsning nok ikke vejen. Du får i realiteten to hjemmesider at vedligeholde. SEO-mæssigt er der også specielle hensyn at tage.

Dynamic Serving er lidt ligesom Responsive Design – det sker bare på serveren. Fordelen er, at det er lettere at optimere for loadhastighed og avanceret indhold. Ofte vil en reponsive løsning have lidt 'dynamic' med sig. Men du skal passe på, at selve indholdet er så tæt det samme i alle udgaver for ikke at udløse kedelige filtre søgemaskinerne.

Hvis du har en helt almindelig hjemmeside ikke har helt særlige behov overfor mobiler, så vælg Responsive Web Design løsningen.

 

Har du et spørgsmål eller en kommentar til dette emne?

Udfyld formularen herunder. Du får personligt svar og forbliver anonym.

Tekst: Ole Klintebæk
Foto: Shutterstock